Οι καλικάντζαροι στη Σκόπελο
ΑΠΟ Κώστας Σύρος
Skopelos και πάλι Σκόπελος
Οι καλικάντζαροι είναι φανταστικά πλάσματα. Ζούνε από γενιά σε γενιά στην πίστη των ανθρώπων.
Σύμφωνα με την παράδοση είναι μαύροι κακομούτσουνοι με ουρά και μάτια που γυαλίζουν στο σκοτάδι και ευκίνητοι σαν αγρίμια.
Όπως γράφει ο αείμνηστος δάσκαλος Δημοσθένης Νασούλης :
"Τούτοι όμως οι καλικάντζαροι π΄ ανάθεμά τους, είναι μια σιχαμάρα κι αηδία και να γελά κανείς με τα καμώματά τους.
Όλο το χρόνο κρύβονται κάτω από τη γη και πελεκούν τους στύλους που τη στηρίζουν για να την γκρεμίσουν. Μόλις φτάσουν στο σημείο που μπορεί να πέσει και να τους πλακώσει η γη, ανεβαίνουν γρήγορα στην επιφάνειά της και κρύβονται σε μέρη σκοτεινά και σε σπηλιές και δε βγαίνουν από κει παρά μόνο τη νύχτα για να βλάψουν, λέει τους ανθρώπους.
Για να προφυλαχτείς λέει η παράδοση, από αυτούς τους κακομούτσουνους ζάβαλους, πρέπει να κρατάς ένα δαυλί αναμμένο και να μην απαντάς σε ότι σε ρωτάνε, γιατί μπορεί να χάσεις τη μιλιά σου.
Αλλά και στα σπίτια μπαίνουν αυτά τα παγανά, οι καλικάντζαροι, από την πόρτα ή από τα παράθυρα, ακόμη κι από την καπνοδόχο. Όταν καταφέρουν να μπουν στο σπίτι, κοιτάζουν που να βρούνε φαγητά να τα βρωμίσουν, ακόμη και το λάδι και το νερό που πίνουν και τις κούνιες των μικρών παιδιών ακόμη.
Οι νοικοκυρές για να προφυλαχτούν, καίνε στη φωτιά κανένα παλιοτσάρουχο, σταυρώνουνε μ αγιάσματα πόρτες και παράθυρα, βάζουν ακόμη θάμνους αγκαθωτούς σ όλα του σπιτιπού τ ανοίγματα για να μη μπορούν να μπουν και στην πόρτα ένα κόσκινο. Μόλις τα καλικαντζάρια δουν το κόσκινο κάθονται και μετρούν τις τρύπες του και τις ξαναμετρούν, χάνοντας κάθε τόσο το λογαριασμό τους ώσπου περνάει η ώρα και λαλάει ο μαύρος πετεινός και τότε μην τους είδατε.
Αυτές οι επιδρομές των καλικατζάρων γίνονται πιο πολύ το δωδεκαήμερο πριν το αγίασμα των νερών των Φώτων.
Οι καλικάντζαροι όμως που επισκέπτονται τη Σκόπελο έχουν και τα δικά τους χούγια. Μόλις μυριστούν πως οι σκοπελίτισες κυρές αρχίζουν να ψήνουν τηγανίτες, μαζεύονται στον καπνοδόχο και προσπαθούν από κει να κατουρήσουν και καλά τις τηγανίτες, να τις βρωμίσουν να μη τις φάνε οι άνθρωποι. Οι νοικοκυρές τους παίρνουν είδηση και τους κυνηγάνε με δαυλί αναμμένο.
Εκείνο όμως που τους κάνει να τρέχουν και να μη φτάνουν, είναι ο αγιασμός των νερών τα Φώτα. Φεύγεστε να φεύγουμε, φωνάζουν ο ένας στον άλλο:
"Να ο παπάς με το Σταυρό,
η παπαδιά με το θερμό
το παιδί με το μανάλ(ι)…
το χτυπάει στο κεφάλ(ι)…"
Στην παρέα τους είναι πάντα κι ένας κουτσός καλικάντζαρος και βλέποντας το γρήγορο φευγιό των άλλων, φωνάζει:"περιμένετέ με, περιμένετέ με και μένα του κτσούτσκουνι".
Έτσι γενιές και γενιές έζησαν με τα φανταστικά αυτά δαιμονικά που προκαλούν με τα καμώματά και τα πειράγματά τους τις νοικοκυρές αλλά και τη συνείδησή μας, μέχρις ότου στάξει πάνω μας ο αγιασμός απ την αγιαστούρα του ιερέα και με πίστη βαθιά μέσα μας νιώσουμε ότι έχουμε τη δύναμη να απαλλαχτούμε από όλα αυτά συν θεώ…
Καλό και ευλογημένο Δωδεκαήμερο
http://skopelos-news.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το blog. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση
"Διάβαζε όχι για ν' αντιλέγεις, να αμφισβητείς, ν' αναιρείς, να διαψεύδεις και ανασκευάζεις, όχι για να πιστεύεις, και να τα παίρνεις όλα για αλήθεια, άλλα για να κρίνεις και να εκτιμάς σωστά την κατάσταση και να σκέφτεσαι σαν λογικός άνθρωπος".
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Λίγα λόγια και σταράτα.
Ανεξάρτητο ιστολόγιο.
Δεν έχει σκοπό να θίξει τιμές και υπολήψεις, αλλά ούτε και να γλείψει κανέναν. Στόχος του είναι οι σάπιες νοοτροπίες, καταστάσεις, πολιτικές ..., αλλά και τα καλά θα λέγονται.
Γράφει η αφεντιά μου, φίλοι και συγγενείς.
Ευχαρίστως θα δημοσιεύσω άρθρα και σχόλια αναγνωστών.
Προσοχή όμως. Δεν τα πάω καλά με τα πρακτορικά και τα κατασκοπικά, αλλά αν υποψιαστώ πράκτορες-προβοκάτορες και λοιπούς... agents θα εκραγώ και... ούτε ψύλλος στον κόρφο τους. Ύβρεις και άλλα κακόβουλα αποτελούν επίσης αιτίες... έκρηξης.
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Κάποιοι περιμένουν την ευκαιρία για να μας κατηγορήσουν για λογοκλοπή!!! Αγνοώντας βέβαια, πως στο παρόν ιστολόγιο αναγράφουμε ΠΑΝΤΑ την πηγή του κειμένου. Έτσι, παρακαλούμε για την αναγραφή της πηγής των κειμένων, για να αποφεύγονται παρεξηγήσεις. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
Υ.Γ.: Σχόλια τα οποία θα περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται
ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ ΤΙΣ ΥΠΕΡΣΥΝΔΕΣΕΙΣ (LINKS) ΠΟΥ ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΝΑ ΑΦΗΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ.
1. Φράσεις όπως f**ck you, suck my d**ck, take head etc επιτρέπονται μόνο αν απευθύνονται σε λαμόγια της πολιτικής και το lifestyle
2. Ta agglika epitreponte mono gia xioumoristikous logous i, otan imetha vevei oti to istologiο diavazi h Mrs Diamantopoulou h o von Droutsas
kentripotideas.blogspot.gr/ δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα του. Ωστόσο, οφείλει να διαγράφει σχόλια που το περιεχόμενό τους είναι απειλητικό, προσβλητικό, χυδαίο, βίαιο ή υβριστικό προς άλλους σχολιαστές ή την ίδια ομάδα του site.
Από εδώ και στο εξής κανείς δεν θα μπορεί να σχολιάσει χωρίς να έχει συνδεθεί είτε μέσω facebook, twitter, google plus, η με λογαριασμό disqus.
Για επικοινωνία στείλτε e-mail στο kentripotideas@gmail.com