Το νομοσχέδιο για το Λύκειο και ο τύπος του πολίτη που ευαγγελίζεται
Παραμονές της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς και τη μέρα που ανακοινώθηκαν οι βάσεις διάλεξε η κυβέρνηση για να καταθέσει το νομοσχέδιο για το Λύκειο.
Παραμονές της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς και τη μέρα που ανακοινώθηκαν οι βάσεις διάλεξε η κυβέρνηση για να καταθέσει το νομοσχέδιο για το Λύκειο.
Έλλειψη ελάχιστου σεβασμού
απέναντι στους μαθητές και τις οικογένειές τους, αψυχολόγητη
κίνηση, πλην ακριβώς γι’ αυτό χρήσιμη.
Όπως και στο «Σχέδιο Αθηνά», έτσι και
τώρα το προτεινόμενο πρόγραμμα έγινε…«λάστιχο» και άλλαξε
αρκετές φορές κάτω από τις πιέσεις που δέχτηκε η κυβέρνηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το μάθημα των εικαστικών και η
πληροφορική.
Γράφει η Μαρώ Τριανταφύλλου
Από το ρετιρέ
Δεν χρειάζεται να καταφύγει κανείς σε επαναστατικές παιδαγωγικές θεωρίες για να καταλάβει πού το πάει το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία.
Από το ρετιρέ
Δεν χρειάζεται να καταφύγει κανείς σε επαναστατικές παιδαγωγικές θεωρίες για να καταλάβει πού το πάει το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία.
H ταξικότητα και η πρόθεση αποκλεισμού διαλάμπουν.
Τα τελευταία 30 χρόνια το Λύκειο γίνεται όλο και πιο ανούσιο για το μαθητή, όλο και πιο ταξικό για την κοινωνία. Ωστόσο, σ’ αυτό το νομοσχέδιο έχουμε για πρώτη φορά μια τόσο σαφή εικόνα του μοντέλου του πολίτη που οραματίζεται η μνημονιακή ελίτ: επιχειρείται το σμίλεμα ενός νέου ανθρωπολογικού τύπου, ενός ανθρώπου χωρίς ιστορική μνήμη, εργασιακού νομάδα, χωρίς σταθερές κοινωνικές σχέσεις και δίκτυα αναφοράς και προστασίας. Κατ’ αρχάς μια διαπίστωση, η ίδια εδώ και τόσα χρόνια: ξεκινάμε πάλι από το ρετιρέ. Προφανώς γιατί εδώ το οικονομικό και πολιτικό διακύβευμα είναι ισχυρότερο. Ωστόσο, ένα εκπαιδευτικό σύστημα χτίζεται από κάτω προς τα πάνω, από τους παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία. Αλλιώς κάθε φορά απλώς προσθέτεις τούβλα και μαλάματα σε ένα σπίτι χωρίς σχέδιο.
Το βασικό στοιχείο του Λυκείου εδώ είναι οι εξετάσεις. Περισσότερες και δυσκολότερες. Τρομακτικές και για το μαθητή, αλλά ακόμα και για το δάσκαλο, που βλέπει το παιδαγωγικό του έργο να κουρελιάζεται και να καταρρέει σε ξεφτίδια, αφού όλα υποτάσσονται στο βωμό των εξετάσεων (ποτέ το Λύκειο δεν ήταν τόσο προσανατολισμένο στην τριτοβάθμια, η εισαγωγή στην οποία γίνεται όλο και πιο δύσκολη). Και μάλιστα εξετάσεις κατά 50% με θέματα από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και για τα Γενικά και για τα Τεχνολογικά Λύκεια. Σε σαράντα και βάλε μαθήματα από την Α΄ μέχρι την Γ΄ Λυκείου και τις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στη γλώσσα και τα μαθηματικά -στο απολυτήριο έχουν ιδιαίτερο βαθμολογικό βάρος- φαίνεται να στηρίζεται σε μια πεπαλαιωμένη παιδαγωγικά, απαξιωμένη εδώ και χρόνια από την ψυχολογία και τις επιστήμες της αγωγής, αριστοκρατική τουλάχιστον, αντίληψη για την νόηση που μετρά το λεγόμενο ΙQ με βάση τις μαθηματικές και γλωσσικές ικανότητες, αξιολογημένες με ένα συγκεκριμένο τρόπο.
Το σχολείο των εξετάσεων
Η κατακερματισμένη γνώση με πληθώρα αντικειμένων που δεν συνδέονται μεταξύ τους δημιουργούν την εντύπωση στεγανών μεταξύ των επιστημών. Αυτό αποβαίνει ιδιαίτερα επικίνδυνο για την ίδια την αντίληψη της επιστήμης: δεν φαίνεται η αναγκαιότητα της συνεργασίας των επιστημών, δεν συζητείται ποτέ η ηθική της επιστήμης, η σχέση των επιστημονικών συμπερασμάτων με την κοινωνία. Ο μαθητής αποκτά την αντίληψη μιας πανίσχυρης επιστήμης στα όποια πορίσματα της οποίας οφείλει να υποτάσσεται άκριτα.
Το σχολείο των εξετάσεων έτσι γίνεται απωθητικό, αγχωτικό, απαγορευτικό στην παραμικρή εκδίπλωση των πραγματικών ικανοτήτων του μαθητή –συνέβαινε ήδη, θα ενταθεί ακόμα πιο πολύ. Γίνεται μια αποκλειστική μέγγενη για τα παιδιά από υποβαθμισμένες περιοχές, από χαμηλά εισοδήματα, από δύσκολες οικογενειακές συνθήκες, για παιδιά με μαθησιακά προβλήματα
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι τα χαμηλά οικονομικά στρώματα δεν μπορούν να προσφέρουν πρόσθετη ιδιωτική διδακτική στήριξη. Φυσικά είναι ντροπή και να μιλάμε ακόμα για κάτι τέτοιο ως κατάσταση, δεν θα έπρεπε το σχολείο να επιτρέπει τη γέννηση τέτοιων αναγκών, θα έπρεπε να τις λύνει το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, ωστόσο, όσο περισσότερες εξετάσεις, τόσο πιο λαμπρό πεδίο κέρδους για τα φροντιστήρια. Το πρόβλημα είναι επίσης ότι η ανέχεια συνοδεύεται και από πολιτιστικά στερημένο περιβάλλον, άρα η σύγκριση με κοινωνικά στρώματα που προσφέρουν στα παιδιά συν τοις άλλοις και διαρκείς μορφωτικές ευκαιρίες (αλλά και μια – έστω κάποια- βεβαιότητα για το επαγγελματικό μέλλον) είναι, πλέον, καταλυτική.
Όμως, υπάρχει κάτι ακόμα πολύ σοβαρό: οι συνεχείς εξετάσεις εθίζουν τον έφηβο σε ένα μοντέλο δουλειάς, σκέψης και δράσης πολύ περισσότερο, που στηρίζεται στον έλεγχο και το φόβο, την τιμωρία και την απόρριψη.
Οι στατιστικές δείχνουν μεγάλα ποσοστά διαρροής από το Λύκειο, ειδικά στα χαμηλά οικονομικά στρώματα και σε παιδιά μεταναστών. Τα αποτελέσματα είναι προφανή: γενιές λειτουργικά αναλφάβητων πολιτών που εγκαταλείπουν το σχολείο με το πέρας της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή κοντά σ’ αυτό. Πολιτών εύκολα χειραγωγούμενων. Εθισμένων στο στείρο έλεγχο, στο φόβο για το φόβο. Στην άκαμπτη ιεραρχία των βαθμών και της αποτυχίας. Οι στατιστικές δείχνουν, επίσης, ότι τα ποσοστά σοβαρής παραβατικότητας και χρήσης σκληρών ναρκωτικών είναι μεγαλύτερα στους πληθυσμούς των νέων που έχουν εγκαταλείψει νωρίς το σχολείο.
Με την εντεινόμενη ανεργία και την εργασιακή ανασφάλεια –το απέδειξε για άλλη μια φορά η φετινή επιλογή σχολών που θα μπορούσαν οριακά να έχουν επαγγελματικό μέλλον- χάνονται οριστικά τα κίνητρα. Και επειδή τίποτε δεν είναι τυχαίο, το σχέδιο είναι σφιχτό και καλοδουλεμένο στις λεπτομέρειές του, αν δούμε ότι η πρόταση για το Λύκειο συμπίπτει χρονικά με την περίοδο που συζητείται το θέμα των πλειστηριασμών, ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα προκύπτει: χωρίς σπίτι –άρα χωρίς δέσιμο με συγκεκριμένο τόπο, όπου δημιουργούνται δεσμοί και συλλογικότητες- , χωρίς μόνιμη εργασία και χωρίς προσόντα, χωρίς το πιο δυνατό χαρτί της εκπαίδευσης, το απολυτήριο του Λυκείου, πάνω στο οποίο στηρίζονται οι μετέπειτα μορφωτικές και επαγγελματικές εξελίξεις, ένας ολοένα διογκούμενος αριθμός νέων εργαζομένων θα τριγυρνάει δώθε –κείθε όπου υπάρχει δουλειά και με όποιες συνθήκες και εργασιακές σχέσεις.
Η ανήλικη εργασία επιστρέφει
Έτσι «δένει» ωραία η πρόταση του νομοσχεδίου για το έτος μαθητείας στα τεχνολογικά λύκεια, που απορροφούν νέους από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, όπου ο νέος αποκτά μονάδες προσόντων μετά από ένα χρόνο απλήρωτης εργασίας, δήθεν μαθητείας σε εργασιακούς χώρους, που θα του δίνει μια πιστοποίηση ειδικότητας (αρχίζει να φαίνεται πια η σημασία του πανίσχυρου ΕΟΠΠΕΠ –Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων-που συστήθηκε πέρυσι). Η μαθητεία αυτή μπορεί να γίνει και σε επιχειρήσεις του εξωτερικού –ήδη ακούγεται ότι η Γερμανία έχει ζητήσει τέτοιο προσωπικό. Ο Φούχτελ δεν ήρθε τυχαία.
Το απαράδεκτο –ηθικά, κοινωνικά, πολιτικά- φαινόμενο της ανήλικης εργασίας επιστρέφει. Χωρίς γνώσεις, με δεξιότητες και εξειδικεύσεις ανάλογα με τις ανάγκες της στιγμής, με βασική δεξιότητα να δέχεται να αποκτά δεξιότητες και όχι ικανότητες, χωρίς συνείδηση εργασιακών δικαιωμάτων, μέσα στην επισφάλεια, μοχλός πίεσης και εκβιασμός για τους ενήλικες εργαζόμενους, επιχειρείται να δημιουργηθεί μια γενιά ανθρώπων που θα θεωρεί δεδομένα και αποδεκτά αυτές τις συνθήκες εργασίας και ύπαρξης και αυτήν την κοινωνία, άρα οι όροι για κινητοποιήσεις, αγώνες και διεκδικήσεις (επιτέλους!) εξαφανίζονται L1 από logiosermis
Τα τελευταία 30 χρόνια το Λύκειο γίνεται όλο και πιο ανούσιο για το μαθητή, όλο και πιο ταξικό για την κοινωνία. Ωστόσο, σ’ αυτό το νομοσχέδιο έχουμε για πρώτη φορά μια τόσο σαφή εικόνα του μοντέλου του πολίτη που οραματίζεται η μνημονιακή ελίτ: επιχειρείται το σμίλεμα ενός νέου ανθρωπολογικού τύπου, ενός ανθρώπου χωρίς ιστορική μνήμη, εργασιακού νομάδα, χωρίς σταθερές κοινωνικές σχέσεις και δίκτυα αναφοράς και προστασίας. Κατ’ αρχάς μια διαπίστωση, η ίδια εδώ και τόσα χρόνια: ξεκινάμε πάλι από το ρετιρέ. Προφανώς γιατί εδώ το οικονομικό και πολιτικό διακύβευμα είναι ισχυρότερο. Ωστόσο, ένα εκπαιδευτικό σύστημα χτίζεται από κάτω προς τα πάνω, από τους παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία. Αλλιώς κάθε φορά απλώς προσθέτεις τούβλα και μαλάματα σε ένα σπίτι χωρίς σχέδιο.
Το βασικό στοιχείο του Λυκείου εδώ είναι οι εξετάσεις. Περισσότερες και δυσκολότερες. Τρομακτικές και για το μαθητή, αλλά ακόμα και για το δάσκαλο, που βλέπει το παιδαγωγικό του έργο να κουρελιάζεται και να καταρρέει σε ξεφτίδια, αφού όλα υποτάσσονται στο βωμό των εξετάσεων (ποτέ το Λύκειο δεν ήταν τόσο προσανατολισμένο στην τριτοβάθμια, η εισαγωγή στην οποία γίνεται όλο και πιο δύσκολη). Και μάλιστα εξετάσεις κατά 50% με θέματα από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και για τα Γενικά και για τα Τεχνολογικά Λύκεια. Σε σαράντα και βάλε μαθήματα από την Α΄ μέχρι την Γ΄ Λυκείου και τις εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στη γλώσσα και τα μαθηματικά -στο απολυτήριο έχουν ιδιαίτερο βαθμολογικό βάρος- φαίνεται να στηρίζεται σε μια πεπαλαιωμένη παιδαγωγικά, απαξιωμένη εδώ και χρόνια από την ψυχολογία και τις επιστήμες της αγωγής, αριστοκρατική τουλάχιστον, αντίληψη για την νόηση που μετρά το λεγόμενο ΙQ με βάση τις μαθηματικές και γλωσσικές ικανότητες, αξιολογημένες με ένα συγκεκριμένο τρόπο.
Το σχολείο των εξετάσεων
Η κατακερματισμένη γνώση με πληθώρα αντικειμένων που δεν συνδέονται μεταξύ τους δημιουργούν την εντύπωση στεγανών μεταξύ των επιστημών. Αυτό αποβαίνει ιδιαίτερα επικίνδυνο για την ίδια την αντίληψη της επιστήμης: δεν φαίνεται η αναγκαιότητα της συνεργασίας των επιστημών, δεν συζητείται ποτέ η ηθική της επιστήμης, η σχέση των επιστημονικών συμπερασμάτων με την κοινωνία. Ο μαθητής αποκτά την αντίληψη μιας πανίσχυρης επιστήμης στα όποια πορίσματα της οποίας οφείλει να υποτάσσεται άκριτα.
Το σχολείο των εξετάσεων έτσι γίνεται απωθητικό, αγχωτικό, απαγορευτικό στην παραμικρή εκδίπλωση των πραγματικών ικανοτήτων του μαθητή –συνέβαινε ήδη, θα ενταθεί ακόμα πιο πολύ. Γίνεται μια αποκλειστική μέγγενη για τα παιδιά από υποβαθμισμένες περιοχές, από χαμηλά εισοδήματα, από δύσκολες οικογενειακές συνθήκες, για παιδιά με μαθησιακά προβλήματα
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι τα χαμηλά οικονομικά στρώματα δεν μπορούν να προσφέρουν πρόσθετη ιδιωτική διδακτική στήριξη. Φυσικά είναι ντροπή και να μιλάμε ακόμα για κάτι τέτοιο ως κατάσταση, δεν θα έπρεπε το σχολείο να επιτρέπει τη γέννηση τέτοιων αναγκών, θα έπρεπε να τις λύνει το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, ωστόσο, όσο περισσότερες εξετάσεις, τόσο πιο λαμπρό πεδίο κέρδους για τα φροντιστήρια. Το πρόβλημα είναι επίσης ότι η ανέχεια συνοδεύεται και από πολιτιστικά στερημένο περιβάλλον, άρα η σύγκριση με κοινωνικά στρώματα που προσφέρουν στα παιδιά συν τοις άλλοις και διαρκείς μορφωτικές ευκαιρίες (αλλά και μια – έστω κάποια- βεβαιότητα για το επαγγελματικό μέλλον) είναι, πλέον, καταλυτική.
Όμως, υπάρχει κάτι ακόμα πολύ σοβαρό: οι συνεχείς εξετάσεις εθίζουν τον έφηβο σε ένα μοντέλο δουλειάς, σκέψης και δράσης πολύ περισσότερο, που στηρίζεται στον έλεγχο και το φόβο, την τιμωρία και την απόρριψη.
Οι στατιστικές δείχνουν μεγάλα ποσοστά διαρροής από το Λύκειο, ειδικά στα χαμηλά οικονομικά στρώματα και σε παιδιά μεταναστών. Τα αποτελέσματα είναι προφανή: γενιές λειτουργικά αναλφάβητων πολιτών που εγκαταλείπουν το σχολείο με το πέρας της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή κοντά σ’ αυτό. Πολιτών εύκολα χειραγωγούμενων. Εθισμένων στο στείρο έλεγχο, στο φόβο για το φόβο. Στην άκαμπτη ιεραρχία των βαθμών και της αποτυχίας. Οι στατιστικές δείχνουν, επίσης, ότι τα ποσοστά σοβαρής παραβατικότητας και χρήσης σκληρών ναρκωτικών είναι μεγαλύτερα στους πληθυσμούς των νέων που έχουν εγκαταλείψει νωρίς το σχολείο.
Με την εντεινόμενη ανεργία και την εργασιακή ανασφάλεια –το απέδειξε για άλλη μια φορά η φετινή επιλογή σχολών που θα μπορούσαν οριακά να έχουν επαγγελματικό μέλλον- χάνονται οριστικά τα κίνητρα. Και επειδή τίποτε δεν είναι τυχαίο, το σχέδιο είναι σφιχτό και καλοδουλεμένο στις λεπτομέρειές του, αν δούμε ότι η πρόταση για το Λύκειο συμπίπτει χρονικά με την περίοδο που συζητείται το θέμα των πλειστηριασμών, ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα προκύπτει: χωρίς σπίτι –άρα χωρίς δέσιμο με συγκεκριμένο τόπο, όπου δημιουργούνται δεσμοί και συλλογικότητες- , χωρίς μόνιμη εργασία και χωρίς προσόντα, χωρίς το πιο δυνατό χαρτί της εκπαίδευσης, το απολυτήριο του Λυκείου, πάνω στο οποίο στηρίζονται οι μετέπειτα μορφωτικές και επαγγελματικές εξελίξεις, ένας ολοένα διογκούμενος αριθμός νέων εργαζομένων θα τριγυρνάει δώθε –κείθε όπου υπάρχει δουλειά και με όποιες συνθήκες και εργασιακές σχέσεις.
Η ανήλικη εργασία επιστρέφει
Έτσι «δένει» ωραία η πρόταση του νομοσχεδίου για το έτος μαθητείας στα τεχνολογικά λύκεια, που απορροφούν νέους από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, όπου ο νέος αποκτά μονάδες προσόντων μετά από ένα χρόνο απλήρωτης εργασίας, δήθεν μαθητείας σε εργασιακούς χώρους, που θα του δίνει μια πιστοποίηση ειδικότητας (αρχίζει να φαίνεται πια η σημασία του πανίσχυρου ΕΟΠΠΕΠ –Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων-που συστήθηκε πέρυσι). Η μαθητεία αυτή μπορεί να γίνει και σε επιχειρήσεις του εξωτερικού –ήδη ακούγεται ότι η Γερμανία έχει ζητήσει τέτοιο προσωπικό. Ο Φούχτελ δεν ήρθε τυχαία.
Το απαράδεκτο –ηθικά, κοινωνικά, πολιτικά- φαινόμενο της ανήλικης εργασίας επιστρέφει. Χωρίς γνώσεις, με δεξιότητες και εξειδικεύσεις ανάλογα με τις ανάγκες της στιγμής, με βασική δεξιότητα να δέχεται να αποκτά δεξιότητες και όχι ικανότητες, χωρίς συνείδηση εργασιακών δικαιωμάτων, μέσα στην επισφάλεια, μοχλός πίεσης και εκβιασμός για τους ενήλικες εργαζόμενους, επιχειρείται να δημιουργηθεί μια γενιά ανθρώπων που θα θεωρεί δεδομένα και αποδεκτά αυτές τις συνθήκες εργασίας και ύπαρξης και αυτήν την κοινωνία, άρα οι όροι για κινητοποιήσεις, αγώνες και διεκδικήσεις (επιτέλους!) εξαφανίζονται L1 από logiosermis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το blog. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση
"Διάβαζε όχι για ν' αντιλέγεις, να αμφισβητείς, ν' αναιρείς, να διαψεύδεις και ανασκευάζεις, όχι για να πιστεύεις, και να τα παίρνεις όλα για αλήθεια, άλλα για να κρίνεις και να εκτιμάς σωστά την κατάσταση και να σκέφτεσαι σαν λογικός άνθρωπος".
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Λίγα λόγια και σταράτα.
Ανεξάρτητο ιστολόγιο.
Δεν έχει σκοπό να θίξει τιμές και υπολήψεις, αλλά ούτε και να γλείψει κανέναν. Στόχος του είναι οι σάπιες νοοτροπίες, καταστάσεις, πολιτικές ..., αλλά και τα καλά θα λέγονται.
Γράφει η αφεντιά μου, φίλοι και συγγενείς.
Ευχαρίστως θα δημοσιεύσω άρθρα και σχόλια αναγνωστών.
Προσοχή όμως. Δεν τα πάω καλά με τα πρακτορικά και τα κατασκοπικά, αλλά αν υποψιαστώ πράκτορες-προβοκάτορες και λοιπούς... agents θα εκραγώ και... ούτε ψύλλος στον κόρφο τους. Ύβρεις και άλλα κακόβουλα αποτελούν επίσης αιτίες... έκρηξης.
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Κάποιοι περιμένουν την ευκαιρία για να μας κατηγορήσουν για λογοκλοπή!!! Αγνοώντας βέβαια, πως στο παρόν ιστολόγιο αναγράφουμε ΠΑΝΤΑ την πηγή του κειμένου. Έτσι, παρακαλούμε για την αναγραφή της πηγής των κειμένων, για να αποφεύγονται παρεξηγήσεις. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
Υ.Γ.: Σχόλια τα οποία θα περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται
ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ ΤΙΣ ΥΠΕΡΣΥΝΔΕΣΕΙΣ (LINKS) ΠΟΥ ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΝΑ ΑΦΗΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ.
1. Φράσεις όπως f**ck you, suck my d**ck, take head etc επιτρέπονται μόνο αν απευθύνονται σε λαμόγια της πολιτικής και το lifestyle
2. Ta agglika epitreponte mono gia xioumoristikous logous i, otan imetha vevei oti to istologiο diavazi h Mrs Diamantopoulou h o von Droutsas
kentripotideas.blogspot.gr/ δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα του. Ωστόσο, οφείλει να διαγράφει σχόλια που το περιεχόμενό τους είναι απειλητικό, προσβλητικό, χυδαίο, βίαιο ή υβριστικό προς άλλους σχολιαστές ή την ίδια ομάδα του site.
Από εδώ και στο εξής κανείς δεν θα μπορεί να σχολιάσει χωρίς να έχει συνδεθεί είτε μέσω facebook, twitter, google plus, η με λογαριασμό disqus.
Για επικοινωνία στείλτε e-mail στο kentripotideas@gmail.com