Δεν είναι λίγοι στους πολιτικούς κύκλους της Αθήνας που αντιλαμβάνονται με επιφανειακό τρόπο το διακύβευμα στην υπόθεση του Μακεδονικού. Το μόνο που θέλουν είναι να βρεθεί μία οποιαδήποτε σύνθετη ονομασία για να ξεμπερδεύουν. Η συζήτηση, όμως,....
για τον επιθετικό προσδιορισμό δεν είναι καθόλου σχολαστική. Για να ξεμπερδεύει πραγματικά η Ελλάδα πρέπει να επιβληθεί η σύνθετη ονομασία, που θα ακυρώσει τον “Μακεδονισμό” των Σκοπίων, δηλαδή το ιδεολόγημα της “διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας”.
Η προσπάθεια των Σλαβομακεδόνων να σφετερισθούν την ιστορική κληρονομιά των αρχαίων Μακεδόνων ενοχλεί την ελληνική κοινή γνώμη, αλλά το κύριο πρόβλημα είναι η γεωπολιτική πτυχή. Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση Ζάεφ έχει πάρει αποστάσεις από τη γελοία και κιτς πολιτική του Γκρουέφσκι. Αυτό είναι θετικό, αλλά δεν αρκεί.
Στο σημείο αυτό είναι αναγκαία μία διευκρίνιση. Η αρχαία Μακεδονία εδαφικά ταυτίζεται σε γενικές γραμμές με την ελληνική Μακεδονία. Στους νεότερους χρόνους, όμως, έχει επικρατήσει να ονομάζεται Μακεδονία μία ευρύτερη γεωγραφική περιοχή που σε γενικές γραμμές περιλαμβάνει εδαφικά και τη FYROM και τη βουλγαρική επαρχία του Πιρίν.
Στους νεότερους χρόνους στη Μακεδονία κατοικούν πολλές εθνότητες (Έλληνες, Σλάβοι, Βούλγαροι, Αλβανοί και παλιότερα Εβραίοι και Οθωμανοί). Με άλλα λόγια δεν είναι η πατρίδα ενός και μόνο έθνους. Ως εκ τούτου, οι εθνότητες που την κατοικούν έχουν δικαίωμα στη χρήση του γεωγραφικού όρου Μακεδονία. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, χρησιμοποιείται εθνογεωγραφικός προσδιορισμός.
Το παράδειγμα της Κύπρου
Το παράδειγμα της Κύπρου είναι ενδεικτικό. Ελληνοκύπριοι είναι οι Έλληνες της Κύπρου και Τουρκοκύπριοι οι Τούρκοι της Κύπρου. Αντιστοίχως, οι Έλληνες της Μακεδονίας είναι Ελληνομακεδόνες, οι Σλάβοι Σλαβομακεδόνες, οι Βούλγαροι Βουλγαρομακεδόνες, οι Αλβανοί Αλβανομακεδόνες κλπ. Εάν στους Σλάβους της FYROM δεν αρέσει το όνομα Σλαβομακεδόνες (σλαβομακεδονική εθνότητα και γλώσσα) είναι δικαίωμά τους να αντικαταστήσουν τον εθνικό προσδιορισμό “σλαβο-” από κάποιον άλλον.
Η Ελλάδα δεν έχει ούτε αρμοδιότητα ούτε φιλοδοξία να τους βαφτίσει. Έχει συμφέρον κι αρμοδιότητα, όμως, να τους εμποδίσει να ονομάζονται “Μακεδόνες”. Με άλλα λόγια, να εμποδίσει το Μέρος (FYROM) να αυτοπροβάλλεται σαν Όλον και να το οικειοποιείται, νομιμοποιώντας βλέψεις στο σύνολο της Μακεδονίας ως γεωγραφικής περιοχής και ως ιστορίας.
Η κρατική ιδεολογία των Σκοπίων εμφανίζει τη Μακεδονία σαν πατρίδα του ανύπαρκτου “μακεδονικού έθνους”. Κατ’ επέκτασιν, εμφανίζει τη λεγόμενη Μακεδονία του Αιγαίου να βρίσκεται υπό ελληνική κατοχή και τη λεγόμενη Μακεδονία του Πιρίν υπό βουλγαρική κατοχή! Οι Σλαβομακεδόνες δηλώνουν ότι το όνομα “Μακεδονία”/“μακεδονική” είναι η ταυτότητά τους, επειδή μέσω αυτού νομιμοποιούν το ιδεολόγημα της “διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας”. Με άλλα λόγια, μονοπωλούν το όνομα “Μακεδονία” για το κράτος και “μακεδονική” για την εθνότητα/γλώσσα, με σκοπό –όπως ήδη προανέφερα– το Μέρος να εγγράψει υποθήκη επί του Όλου.
Η Ελλάδα (και η Βουλγαρία) θίγεται από το σφετερισμό. Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι να βρεθεί μία οποιαδήποτε σύνθετη ονομασία για να κλείσει όπως-όπως το πρόβλημα. Ζητούμενο είναι να επιβληθεί η σύνθετη ονομασία που αντανακλά την πραγματικότητα της περιοχής, που ακυρώνει το ιδεολόγημα του “Μακεδονισμού”, την προσπάθεια του Μέρους να σφετερισθεί το Όλον. Αυτός είναι ο πυρήνας του προβλήματος και μόνο αν αντιμετωπισθεί έτσι μπορεί να προκύψει μία βιώσιμη λύση, η οποία να σέβεται τις θεμιτές ευαισθησίες όλων των εθνοτήτων της περιοχής.
Το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού
Το κεντρικό επιχείρημα των Σλαβομακεδόνων είναι το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού, το οποίο επιπολαίως επικαλούνται και αποδέχονται πολλοί διεθνώς. Το δικαίωμα αυτό, όμως, δεν σημαίνει χωρίς περιορισμούς επιλογή ονόματος για το κράτος, την εθνότητα και τη γλώσσα. Επειδή η ονομασία συμπυκνώνει την ταυτότητα, η ελευθερία επιλογής ονόματος σταματάει εκεί που αρχίζει να θίγει άλλους.
Όταν πριν από πολλά χρόνια βρέθηκα απέναντι σε Ευρωπαίους αξιωματούχους που επικαλούνταν το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού τους έθεσα το εξής ερώτημα: Αν δέχονται ότι το δικαίωμα αυτό ισχύει χωρίς περιορισμούς δεν θα είχαν αντίρρηση εάν –υποθετικά μιλώντας– η Βουλή των Ελλήνων αποφάσιζε να μετονομάσει την Ελληνική Δημοκρατία σε Ευρωπαϊκή Δημοκρατία, το ελληνικό έθνος σε ευρωπαϊκό και την ελληνική γλώσσα αντιστοίχως σε ευρωπαϊκή.
Μου απάντησαν ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί, ερχόμενοι αμέσως σε αντίφαση με αυτά που έλεγαν λίγο πριν. Τους διευκόλυνα, λέγοντας ότι δικαιολογημένα οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι θα διαμαρτύρονταν με το βάσιμο επιχείρημα ότι η Ελλάδα ανήκει κι αυτή στη γεωγραφική περιοχή Ευρώπη, αλλά δεν ταυτίζεται με την Ευρώπη. Δηλαδή, θα διαμαρτύρονταν με το βάσιμο επιχείρημα ότι το Μέρος επιχειρεί να οικειοποιηθεί το Όλον.
Κατέληξα, τονίζοντας ότι αυτό ισχύει και για τη FYROM και τη γεωγραφική περιοχή Μακεδονία. Στο μόνο που δεν είχα απάντηση είναι γιατί το λογικό αυτό επιχείρημα δεν υπάρχει στην ιστοσελίδα του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών και γιατί δεν το είχαν ακούσει από κανέναν Έλληνα επίσημο όλα εκείνα τα χρόνια.
Το ιδεολόγημα του «Μακεδονισμού»
Το ζητούμενο δεν είναι ο “Μακεδονισμός”, που κυριαρχεί στο γειτονικό κράτος από την ίδρυσή του, να καταστεί πιο ευέλικτος. Να φύγουμε από τον κραυγαλέο “Μακεδονισμό” του Γκρουέφσκι και να αποδεχθούμε τον καλυμμένο και ευέλικτο “Μακεδονισμό” του Ζάεφ. Ζητούμενο είναι να ακυρωθεί. Αυτό σημαίνει αλλαγή όχι μόνο της ονομασίας του κράτους, αλλά και του ονόματος της εθνότητας/γλώσσας, ώστε τα ονόματα να αντανακλούν την πραγματικότητα της περιοχής.
Αυτό στο διπλωματικό επίπεδο σημαίνει πως δεν αρκεί η Ελλάδα να απαιτεί αλλαγή μόνο της ονομασίας του κράτους, όπως κάνει μέχρι σήμερα. Για να μην επανέλθει το πρόβλημα από το παράθυρο, πρέπει η λύση να αφορά και το όνομα της ταυτότητας, δηλαδή το όνομα της εθνότητας και της γλώσσας. Αλλιώς, θα συνεχισθεί ο φαύλος κύκλος της προπαγανδιστικής πίεσης, που δηλητηριάζει το κλίμα στις διμερείς σχέσεις. Σκοπός, λοιπόν, δεν είναι να βρεθεί ένας συμβιβασμός για να ξεμπερδεύουμε με ένα χρονίζον πρόβλημα. Σκοπός είναι οι Σλαβομακεδόνες να αποδεχθούν αυτό που πραγματικά αντιπροσωπεύουν στην περιοχή.
Η FYROM δεν είναι εθνικό κράτος. Είναι συνεταιρικό κράτος. Κύρια εθνική συνιστώσα είναι οι Σλαβομακεδόνες και δευτερεύουσα οι Αλβανομακεδόνες. Ως εκ τούτου, η ονομασία του κράτους δεν μπορεί να έχει εθνικό προσδιορισμό, δεν μπορεί το κράτος να ονομάζεται π.χ. Σλαβομακεδονία. Η ονομασία του αφενός πρέπει να είναι εθνικά ουδέτερη, αφετέρου να καταδεικνύει πως πρόκειται για Μέρος και όχι για το Όλον.
Γεωγραφικός προσδιορισμός που να δηλώνει το Μέρος
Με άλλα λόγια η ονομασία πρέπει να είναι σύνθετη και ο επιθετικός προσδιορισμός στο “Μακεδονία” να είναι γεωγραφικός. Το όνομα που αντανακλά καλύτερα την πραγματικότητα είναι το “Άνω Μακεδονία”. Αντανακλά την πραγματικότητα, χωρίς να θίγει τα θεμιτά εθνικά συμφέροντα ούτε της μίας, ούτε της άλλης πλευράς. Αντιθέτως, το “Νέα Μακεδονία” (και στη σλαβική εκδοχή της), που είχε πέσει στο τραπέζι, παραπέμπει στο σύνολο της Μακεδονίας, επειδή το “Νέα” είναι χρονικός προσδιορισμός. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αντί να ακυρώνει το ιδεολόγημα του “Μακεδονισμού”, το επικυρώνει.
Ορισμένοι διπλωματικοί κύκλοι ισχυρίζονται ότι οι Βούλγαροι είναι αντίθετοι με το όνομα “Άνω Μακεδονία”, επειδή ο γεωγραφικός αυτός προσδιορισμός συμπεριλαμβάνει και τη δική τους Μακεδονία του Πιρίν. Είναι γελοίο να κάνουμε εμείς τους δικηγόρους της Βουλγαρίας, όταν το σημερινό όνομα “Μακεδονία” δεν εμπόδισε τη Σόφια να τα βρει με τα Σκόπια. Και αν έχει πρόβλημα με το “Άνω Μακεδονία” ας το δηλώσει.
Υπάρχει και το όνομα “Vardar Makedonia” (“Μακεδονία του Βαρδάρη”), το οποίο χρησιμοποιείται από τους ίδιους τους Σλαβομακεδόνες ως γεωγραφικός όρος, που προσδιορίζει το έδαφος της FYROM. Στο επίπεδο της διαπραγμάτευσης έχει το πλεονέκτημα ότι είναι δύσκολο οι Σλαβομακεδόνες να απορρίψουν μία ονομασία που χρησιμοποιούν οι ίδιοι.
Το γεγονός ότι είναι όρος στη δική τους εθνικιστική ρητορική δεν σημαίνει ότι αυτομάτως είναι απορριπτέος από την Ελλάδα. Αφού είναι γεωγραφικός όρος, που προσδιορίζει ένα μόνο μέρος και δεν αναφέρεται σ’ ολόκληρη τη Μακεδονία μπορεί να γίνει δεκτό ως όνομα. Υπό την προϋπόθεση ότι θα καταγραφεί διεθνώς ως μία λέξη και στη σλαβική γραφή και στην αγγλοποιημένη εκδοχή της (Vardarmakedonia).
Τριτοκοσμικό ήθος και πολιτιστικός σκοταδισμός διακατέχουν την κοινωνία των Σκοπίων, όπως αποδεικνύεται από ένα λαϊκό σουξέ με τίτλο «Έλληνες δολοφόνοι», που ξεχωρίζει στο μουσικό top 10 της γειτονικής χώρας. Την ώρα που η ΠΓΔΜ φιλοδοξεί να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το φιλόμουσο κοινό της εκστασιάζεται με κατάρες και εθνικιστικές προφητείες που θέλουν τα νησιά του Αιγαίου να καταποντίζονται, τους θεούς να ρίχνουν φωτιά και να καίνε την Ελλάδα μαζί με τους «δολοφόνους» Έλληνες, που «άρπαξαν τη Μακεδονία»! Όλα αυτά, προειδοποιεί ο στιχουργός, θα συμβούν στα επόμενα 300 χρόνια, αφού το 2013 θα έχει καταργηθεί η συνθήκη του Βουκουρεστίου και η «χωρισμένη» Μακεδονία θα ενωθεί και πάλι, και βέβαια μόνο στην περίπτωση που δεν... επιστραφεί στους Σκοπιανούς το κομμάτι που βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια. «Δεν νιώθω λύπη που θα καείτε / Και ούτε θα λυπηθώ επειδή θα πνιγείτε», λέει χαιρέκακα ο καλλιτέχνης, αναδεύοντας τις πιο σκοτεινές πτυχές της περίφημης «σλάβικης ψυχής», στο άκρο της Βαλκανικής. Για το μόνο που λυπάται, όπως λέει, είναι ότι μετά τον καταποντισμό δεν θα κάνει τον περίπατό του στο κέντρο της μακεδονικής Θεσσαλονίκης, της «Μακεδόνσκι Σολούν» όπως την θέλουν οι γείτονες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το blog. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση
"Διάβαζε όχι για ν' αντιλέγεις, να αμφισβητείς, ν' αναιρείς, να διαψεύδεις και ανασκευάζεις, όχι για να πιστεύεις, και να τα παίρνεις όλα για αλήθεια, άλλα για να κρίνεις και να εκτιμάς σωστά την κατάσταση και να σκέφτεσαι σαν λογικός άνθρωπος".
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Λίγα λόγια και σταράτα.
Ανεξάρτητο ιστολόγιο.
Δεν έχει σκοπό να θίξει τιμές και υπολήψεις, αλλά ούτε και να γλείψει κανέναν. Στόχος του είναι οι σάπιες νοοτροπίες, καταστάσεις, πολιτικές ..., αλλά και τα καλά θα λέγονται.
Γράφει η αφεντιά μου, φίλοι και συγγενείς.
Ευχαρίστως θα δημοσιεύσω άρθρα και σχόλια αναγνωστών.
Προσοχή όμως. Δεν τα πάω καλά με τα πρακτορικά και τα κατασκοπικά, αλλά αν υποψιαστώ πράκτορες-προβοκάτορες και λοιπούς... agents θα εκραγώ και... ούτε ψύλλος στον κόρφο τους. Ύβρεις και άλλα κακόβουλα αποτελούν επίσης αιτίες... έκρηξης.
Θα σας παρακαλούσα να είστε κόσμιοι στους χαρακτηρισμούς σας, επειδή είναι δυνατόν επισκέπτες του ιστολογίου να είναι και ανήλικοι.
Επίσης, όταν μας αποστέλλονται κείμενα (μέσω σχολίων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), παρακαλείσθε να αναγράφετε τυχούσα πηγή τους σε περίπτωση που δεν είναι δικά σας. Κάποιοι περιμένουν την ευκαιρία για να μας κατηγορήσουν για λογοκλοπή!!! Αγνοώντας βέβαια, πως στο παρόν ιστολόγιο αναγράφουμε ΠΑΝΤΑ την πηγή του κειμένου. Έτσι, παρακαλούμε για την αναγραφή της πηγής των κειμένων, για να αποφεύγονται παρεξηγήσεις. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας...
Υ.Γ.: Σχόλια τα οποία θα περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται
ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΕ ΤΙΣ ΥΠΕΡΣΥΝΔΕΣΕΙΣ (LINKS) ΠΟΥ ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ ΝΑ ΑΦΗΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ.
1. Φράσεις όπως f**ck you, suck my d**ck, take head etc επιτρέπονται μόνο αν απευθύνονται σε λαμόγια της πολιτικής και το lifestyle
2. Ta agglika epitreponte mono gia xioumoristikous logous i, otan imetha vevei oti to istologiο diavazi h Mrs Diamantopoulou h o von Droutsas
kentripotideas.blogspot.gr/ δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα του. Ωστόσο, οφείλει να διαγράφει σχόλια που το περιεχόμενό τους είναι απειλητικό, προσβλητικό, χυδαίο, βίαιο ή υβριστικό προς άλλους σχολιαστές ή την ίδια ομάδα του site.
Από εδώ και στο εξής κανείς δεν θα μπορεί να σχολιάσει χωρίς να έχει συνδεθεί είτε μέσω facebook, twitter, google plus, η με λογαριασμό disqus.
Για επικοινωνία στείλτε e-mail στο kentripotideas@gmail.com